Nautika savjeti

 

Četiri najvažnija pregleda navigacijskih uređaja prije početka ljeta

Prije početka ljetne sezone donosimo Vam par savjeta za pregled elektronike na Vašem plovilu, savjete koji dolaze od Watson Alana, a koji će Vam, vjerujem, pomoći u pripremi plovila.

Raymarine ambasador – Alan Watson predlaže sljedeću Checklistu predsezonskog pregleda i inspekcije navigacijskih uređaja na plovilu kako biste bezbrižno proveli ljetovanje na moru. Inače, Alan Watson je cijenjeni stručnjak za navigaciju čiji su savjeti vezani za brodsku elektroniku uvijek dobrodošli, bilo da je riječ o plovidbi namotornim brodovima ili na jedrilicama.

  1. Multifunkcijski zaslon

Multifunkcijski zaslon|RoblmarineMultifunkcijski zasloni modernije generacije uvelike su izmijenili navigaciju, kako za jedriličare, tako i za vlasnike motornih plovila. Intuitivni i inteligentni zasloni pružaju dodatne mogućnosti za svakog kapetana. Informacijama se može pristupiti u tili času što štedi vrijeme i ugodna su promjena na svakom plovilu. Čak i najuporniji zagovornici uporabe papira i tradicionalnih nautičkih karata su u međuvremenu uvjereni u blagodat ovih uređaja. Jednostavnost uporabe i dodatna sigurnost samo su neke od prednosti multifunkcijskih zalona. A kad jednom maksimalno iskoristite potencijal svojeg MFD-a, moći ćete se  u potpunosti prepustiti uživanju u plovidbi.

Vikendi koji prethode ljetu i prvom isplovljavanju su idealni za testiranje i pregled najvažnijih funkcija na Vašem ploteru“.

Najprije pregledavam imam li najnoviju verziju kartografije (zadnji update), zatim palim uređaj i provjeravam imam li GPS poziciju. Kad je odgovoreno najbitnije pitanje „gdje sam“, tražim odgovor na drugo po važnosti pitanje „kolika je dubina“. Dakle, slijedi provjera dubinomjera (fishfindera), odnosno vjerodostojnost podatka o dubini. Sad, kad sam zaključio da se nalazim u “sigurnim vodama“, moram provjeriti koja je moja vidljivost i (ne manje bitno) – vide li me drugi. Znači, ukoliko imate ugrađeni AIS-uređaj, provjerite vidite li AIS ciljeve na ploteru, a ukoliko raspolažete s AIS-predajnikom (AIS klasa B), funkcionalnost istoga.

Ako od prošle godine niste napravili update software-a uređaja, vjerojatno nemate najnoviji software uređaja koji sadrži naprednije funkcije i mogućnosti uređaja i u kojem su ispravljene greške prethodnog software-a. Dakle, skinite najnoviji software ... .

  1. Autopilot

Autopilot|RoblmarineAko imate autopilot na plovilu autopilot, ploter za utvrđivanje smjera koristi elektronski kompas koji je u sistemu autopilota. Stoga ne bi bilo za zgorega provjeriti ispravnost podatka kompasa. Upalite ploter i uvjerite se u ispravan prikaz smjera. Ukoliko podatak kompasa nije točan, morat ćete napraviti kalibraciju kompasa. Ako je riječ o autopilotu starije generacije, morat ćete napraviti uobičajenu kalibraciju dok se kod novijih modela heading kalibrira bez vožnje.

 

 

 

  1. Radar

Radar|RoblmarineNaravno, ni provjera radara nije naodmet. Za testiranje radara je najbolje izaći iz luke. Provjerite jesu li na zaslonu prikazani ciljevi, usmjerite plovilo prema jednom od manjih ciljeva (za ove potrebe „Head-up Display“, za razliku od inače uobičajenog Course-up-Displayˇ“ prikaza). Sada bi se linija prema cilju trebala preklopiti s linijom kursa. Dodatno namjestite prikaz kartografije i „radar-overlay“ prikaz i provjerite poklapaju li se ova dva prikaza. Ako overlay nije uredan, morat ćete napraviti kalibraciju autopilota.

  1. VHF primopredajnik

VHF primopredajnik|RoblmarineNe zaboravite na VHF primopredajnik. Česta pojava je voda koja je doprijela u antenski kabel, što naravno uzruje smetnje kod prijema. Možete testirati funkcionalnost stanice testnim pozivom prema nekoj udaljenoj stanici.

  Svi savjeti